مشکلات رایج در تعمیر پکیج
مشکلات رایجی که برای پکیجها پیش میآید فارغ از مدل و برند آنها شامل موارد زیر است:
- ظاهرا مدار گرمایشی فعال است ولی رادیاتورها گرمای مطلوب ندارند.
- دمای آب مصرفی مناسب است ولی سیستم گرمایشی عمل نمیکند.
- آب گرم مصرفی خانه گرمای مطلوبی ندارد.
- پکیج به حالت انفجاری روشن میشود و صدای مهیبی تولید میکند.
- مدار گرمایش پکیج دچار افت فشار مکرر میشود.
- با افزایش دما در مدار گرمایش، فشار زیاد میشود.
- دمای آب مصرفی نوسان دارد.
- فشار در مدار گرمایش خود به خود افزایش مییابد و تا حدی پیش میرود که گاهی شیر اطمینان فعال میشود.
- پمپ پکیج غیر فعال میشود.
- دمای آب مصرفی کاهش مییابد.
- پکیج سر و صدای بیش از اندازه تولید میکند.
- آب پکیج یخ میزند.
تعمیر پکیج در مقابل تعویض آن
پکیجها هم مانند بسیاری از لوازم دیگر در خانه خراب میشوند و نیاز به تعمیر دارند. وقتی از یک تعمیرکار پکیج کمک میخواهید ممکن است از شما بپرسد ترجیح میدهید قطعه معیوب را تعویض کنید یا آن را تعمیر کنید و کماکان استفاده کنید. گاهی نیز کار به جایی میرسد که باید به این فکر کنید که میخواهید آن را تعمیر کنید یا یک پکیج نو بخرید. در نظر داشتن عوامل تاثیرگذاری مثل طول عمر دستگاه بعد از تعمیر، هزینه تعمیر پکیج، قیمت قطعات نو و مقایسه آن با قیمت پکیج نو تاثیر مستقیمی روی تصمیم شما خواهند داشت. این روزها با افزایش چشمگیر قیمت پکیج، تعمیر آن گزینهای معقول است که اگر توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود و هزینه اضافی روی دست شما نگذارد بسیار مقرون بصرفه است.
عیبیابی پکیج و روش رفع مشکلات
بهترین راه برای عیبیابی پکیج مراجعه به دفترچه راهنمای آن است. چون کدهای خطا در پکیجهای مختلف متفاوت هستند و نمیتوان راهکاری کلی ارائه کرد. در فرآیند عیبیابی پکیج مواردی مانند شناخت اجزای دستگاه و آشنایی با ایرادات متداول پکیج و ارورهای آن میتواند کمککننده باشد. عیبیابی نسل جدید پکیجها به دلیل وجود صفحه نمایشی که کد خطای مربوطه را بهصورت چشمکزن نشان میدهد سادهتر از دستگاههای قدیمی است.
بعضی از خطاهای پکیج باعث خاموش شدن آن میشوند که برای راه اندازی باید از دکمه ریست استفاده کرد و آن را به مدت یک ثانیه نگه داشت. در این حالت اگر دستگاه روشن نشد لازم است که برای تعمیر پکیج اقدام شود. بطورکلی ایرادات پکیجها را میتوان در 4 گروه تقسیمبندی کرد:
- ایرادهایی که برای برطرف نمودن آن باید حتما پکیج را خاموش و روشن کرد.
- ایرادهایی که تا برطرف نشوند دستگاه قفل شده و دیگر کار نمیکند.
- ایرادهایی که با بروز آنها دستگاه خاموش نمیشود اما قابلیتهای آن محدود میشود.
- ایرادهایی که برای رفع آنها بایست حتما دستگاه را ریست کرد.
رفع ایراد دسته آخر از تمام موارد سادهتر است چون ریشه آن در خرابی قطعات و اجزای پکیج نیست و تنها اختلال در سیستمهای امنیتی مانند سنسورها باعث بروز مشکل شده است. برای حل مشکل تنها کافی است دکمه ریست را چند ثانیه فشار داده و رها کنید تا مشکل حل شود. برای حل سایر مشکلات، اطلاعاتی که در ادامه بیان شده است میتواند راهنمای خوبی در رفع مشکل پکیج شما باشد:
دلایل گرم نبودن آب بخش گرمایشی
- پایین بودن فشار گاز
- تجمع رسوب در مبدل
- پایین بودن دمای تعریف شده برای دستگاه
- نقص در شیر گاز
- نقص در سنسور گرمایشی
- کوچک بودن قطر لوله ورودی گاز
دلایل گرم نبودن آب بخش مصرفی
- پایین بودن فشار گاز
- هدر رفتن گرما بر اثر طولانی بودن مسیر لوله
- وجود رسوب در مبدل
- کوچک بودن قطر ورودی لوله گاز
- نقص در سنسور آب گرم مصرفی
دلایل غیرفعال شدن جرقه پکیج
- مسدود بودن دودکش
- اتصال نامناسب سوئیچ فشار
- سیم کشی نامناسب
- نقص در سوئیچ فشار هوا
- نقص در الکترود جرقهزن
دلایل روشن نشدن شعله
- بسته بودن شیر ورودی گاز
- وجود هوا در لوله گاز
- بیش از حد بودن فشار گاز
- عدم خروج ولتاژ از برد الکترونیکی
- نقص شیر گاز
- عدم تنظیم شیر گاز
دلایل روشن و خاموش شدن مداوم پکیج
- کافی نبودن تعداد و ظرفیت رادیاتورها
- پایین بودن میزان گردش آب در مدار گرمایشی
دلایل بیش از حد بالا بودن دمای آب گرم
- پایین بودن فشار آب ورودی
- نقص در سنسور آب گرم مصرفی
انواع پکیج
پکیجهای گرمایشی از چند نظر تقسیمبندی میشوند و در دستههای مختلف قرار میگیرند:
انواع پکیج از نظر تخلیه محصولات احتراق
پکیج گرمایشی از لحاظ روش خروج مواد احتراق به دو دسته تقسیم میشوند.
محفظه احتراق باز (بدون فن): در این نوع پکیج خروج احتراق و تامین هوای مورد نیاز آن طی روندی طبیعی انجام میشود. اندازه قطر استاندارد دودکش در این مدل باید 15 سانتیمتر باشد.
محفظه احتراق بسته (فن دار): در این نوع پکیج خروج احتراق و مکش هوا به وسیله فن انجام میشود و در دو نوع تولید میشود:
- پکیج تك لوله دوجداره: این مدل دارای جدار داخلی و خارجی است. قطر جدار داخلی 60 میلیمتر است و وظیفه خروج محصولات احتراق و دوده را بعهده دارد و جدار خارجی عمل هوارسانی را انجام میدهد.
- پکیج دو لوله: لوله وسط در پکیج دو لولهای، تولیدات احتراق را خارج میکند و درپوش چپ یا راست هوارسانی احتراق را انجام میدهد.
انواع پکیج از نظر ظرفیت گرمایش
پکیجهای گرمایشی گازسوز برای سیستم گرمایش ساختمانهایی با کاربری و مساحت مختلف تولید میشوند و فراخور نیاز باید در ظرفیتهای گرمایش متنوعی تولید شوند که متداولترین آنها 24 و 28 کیلووات است.
انواع پکیج از نظر منبع آب گرم و تعداد مبدل
پکیجها از نظر نوع تأمین آب گرم مصرفی و تعداد مبدل به سه دسته تقسیم میشوند.
- پکیج تک مبدل یا پکیج با مبدل دومنظوره: در این مدل آب گرم سیستم گرمایش و آب گرم مصرفی هر دو درون یک مبدل حرارتی تولید میشود.
- پکیج دو مبدله : این مدلها دارای دو مبدل حرارتی هستند و آب گرم مورد نیاز برای گرمایش رادیاتورها و آب گرم مصارف خانگی به صورت مجزا تهیه میشوند. این ویژگی باعث میشود رسوب کمتری ایجاد شود. این مدلها در مناطقی که آب سخت است و املاح زیادی دارد و در آپارتمانهای بیشتر از 120 متر مورد استفاده قرار میگیرند.
- پکیج سه مبدله یا پکیج چگالشی: در این پکیج ها از انرژی دود حاصل از احتراق برای پیش گرمایش آب سرد ورودی به پکیج استفاده میشود که اصطلاحاً مبدل سوم نامیده میشود.
کد خطا و يا ارور پکيج چيست؟
کد خطای پکيج ديواری به علائمی گفته میشود که توسط برد الکترونيک براي عيب يابی مشکل دستگاه به ما نشان داده میشود،
برد الکترونيک پکيج ديواری که به عبارتی مغز دستگاه میباشد روی عملکرد تمام قطعات پکيج نظارت دارد، اين نظارت بوسيله سنسورهايی صورت میگيرد که در نقاط مختلف پکيج وجود دارد و در مواقع بروز مشکل در قسمتی از پکيج برد کنترل توسط اين سنسورها به وجود عيب پی برده و برای اينکه به مصرف کننده اطلاع دهد که عيب مورد نظر از کدام قسمت میباشد اگر پکيج ديجيتال باشد با مشخص کردن حروف و اعداد لاتين روی نمايشگر و اگر پکيج آنالوگ باشد بوسيله چشمک زدن برخی از چراغ ها اطلاع میدهد.
پس همونطور که گفتم کد خطا و ارور اکثر پکيج های ديواری معمولا به دو صورت به ما اعلام ميشود :
در پکيج هاي آنالوگ کد خطا و يا ارور با چشمک زدن چراغ های سبز رنگ روی پانل که اعدادی از 30 تا 80 دارا می باشد مشخص میشود. البته بهتره اين چشمک زدن را با مواقعی که آبگرم باز میباشد اشتباه نگيريد.
در صورتی که پکيج ديواری منزل شما خراب شده است به نکات زير دقت کنيد چون ممکن است مشکل جزئی بوده و خودتان توانايی تعمير شوفاژ ديواری را داشته باشيد :
فشار بار پکيج را چک کنيد و اگر مشاهده کرديد عقربه بار پکيج کمتر از يک میباشد بوسيله شير پرکن که در همه پکيج ها در قسمت زيرين دستگاه نصب شده است (براي مشاهده شير پرکن بايد خم شويد و زير پکيج را ببينيد) اين شير به صورت گِرد و به رنگ مشکی يا آبی ميباشد. آن را باز کنيد تا عقربه بار روی 1/5 بياد و سپس ببنديد.
- مطمئن شويد شير ورودی گاز و همچنين کليه شيرهای زير پکيج در وضعيت باز قرار دارند (دسته شير بايد در امتداد شير باشد).
- پريز برق ورودی را با فازمتر چک کنيد برق داشته باشد
- در زمستان از باز بودن شيرهای بالا و پايين رادياتور ها اطمينان حاصل کنيد
- اگر پکيج در بالکن نصب میباشد يک بار دودکش را از روي پکيج برداريد و ريست کنيد
- دريچه های پلاستيکی اطراف دودکش را باز کنيد
اگر با باز کردن شير پرکن عقربه فشار بار هيچ تغييری نکرد به طور قطع نافي پرکن رسوب گرفته که به اين صورت ميتونيد مشکل را برطرف کنيد : ابتدا شير ورودي آب سرد را ببنديد سپس با استفاده از يک آچار تخت شماره 13 يا 14 اقدام به باز کردن شير پرکن نماييد و با يک سيم مفتول سوراخ نافی شير پرکن را خالي از رسوب کنيد و پرکن را ببنديد
نکات تاثير گذار در قيمت تعمير پکيج
پکيج شما از چه برندی است و چه شرکتهاي مختلفی اين پکيج ها را ارائه میدهند؛ و از کدام نمايندگی پکيج خريداری شده است شايان ذکر است که نمايندگی پکيج بوتان، نمايندگی پکيج ايران رادياتور رايج ترين برند های موجود در بازار است . و چون معمولاً قطعات توليدی شرکتهای مختلف با توجه به کيفيت قطعات، قيمت يکسانی ندارند پس اين عامل ميتواند تاثير زيادی بر روی تعرفه تعميرات پکيج شود.
روش های کاربردی برای بالا بردن عمر پکیج
همیشه سعی کنید دمای پکیج را زیر 60 درجه سانتی گراد نگه دارید زیرا آب بالاتر از 60 درجه رسوب آزاد می کند. این کار به صورت چشمگیری عمر پکیج را افزایش می دهد.
فیلتر پلی فسفات و رسوب زدای مغناطیسی و یا فیلتر پلی مگنت که نقش هر دو را بازی می کند نصب کنید.
وقتی قصد دارید طولانی مدت آب گرم مصرف کنید از پکیج دیواری استفاده کنید. می توانید برای شست و شوی دست ها از آب سرد استفاده نمایید.
نصب صافی برنجی برگشت و همچنین محافظ برق الزامی میباشد
شستشوی مدار شوفاژ و همچنین تزریق محلول پروتکتور به داخل مدار سیستم در ابتدای شروع به کار پکیج و یا نهایتا بعد از مدتی از استفاده پکیج امری ضروری است به منظور جلوگیری از تشکیل رسوب در پکیج و رادیاتورها این کار را انجام دهید.
آيا سرويس پکيج شما به تعويض قطعه نياز دارد يا خير
توجه داشته باشيد که انجام سرويس منظم قبل از شروع فصل سرما، در کارکرد درست قطعات پکيج مؤثر است و باعث کاهش احتمال خرابی قطعات و نياز به تعويض قطعات است.پس خدماتی که برای سرويس پکيج ارائه می شود روی تعرفه تعمير پکيج تاثير گذار است .
اگر برای تعمیر پکیج یا سرویس پکیج خود به تعمیرکار پکیج نیاز دارید با تهران سرویس تماس بگیرید.
تعمیر پکیج در تهران:
تهران سرویس با داشتن بیش از 100 تکنیسین مجرب در سراسر تهران آماده خدمت رسانی به تمامی مشتریان عزیز میباشد .خدمات پکیج تهران سرویس به صورت شبانه روزی در سراسر تهران.
ضمانت قطعات پکیج:
تمامی قطعات مصرفی در تعمیر سرویس و نصب پکیج دارای ضمانت 180 روزه میباشد .تعمیر پکیج خود رابا اطمینان خاطر به تهران سرویس بسپارید.
تعمیر تمامی برند پکیح:
در هنگام مواجه شدن با مشکلات پکیج خود کافیست با ما تماس حاصل نمایید , تا تعمیرکار تهران سرویس برای رفع مشکل به محل اعزام شود.
چکار کنیم که دیگر در منزلمان سوسک نبینیم؟